Новото Peugeot 308 пак се казва 308. И в бъдеще ще бъде така – новите модели ще запазват означенията си. Но не се заблуждавайте – за разлика от някои германски производители, които редовно ни пробутват „изцяло нови” модели, а те впоследствие се оказват просто по-сериозен фейслифт, новото 308 е наистина напълно нов автомобил. Който няма почти нищо общо със стария – освен името.
Новото 308 е малко по-късо, малко по-ниско и малко по-широко – но най-важното е, че е по-леко със 140 килограма от предишния модел. Което го превръща в най-лекия хечбек с пет врати в класа на Golf. Това е възможно най-вече благодарение на новата платформа EMP2 (Efficient Modular Platform 2), която в бъдеще ще бъде ползвана и за други модели на марката. 9 килограма са спестени само от шумоизолацията, при която е използван нов композитен термопласт. Споменавам шумоизолацията, защото тя е забележително ефективна за автомобил от този клас. За високия акустичен комфорт допринася и нежният дизел, който вече е още по-тих и работи толкова изискано и меко, че е много трудно да бъде различен от бензинов. Факт е, че има модерни бензинови турбомотори, които работят по-шумно от 1,6-литровия HDi. Това вероятно се дължи и на преминаването към конструкция с два клапана на цилиндър – по-малкото на брой механични детайли издават по-нисък шум. И осигуряват по-ниско вътрешно триене.
По отношение на дизайна – явно задачата пред дизайнерите този път е била „без експерименти, моля”. И ако след агресивния дизайн на старото 308 сте очаквали при новото фаровете да достигат (поне) до предните врати, не сте познали. Дизайнът е отличен, строг и лаконичен, много „по-лесносмилаем” от преди, без обаче да е банален и сив като при прекия конкурент от Германия. 
Новото 308 е хармонично и красиво, това е безспорно.
Още по-интересен е интериорът (или i-Cockpit, както го наричат от Peugeot). Качеството на материалите и на изработката е много високо, всички фуги и повърхности са безупречни. Арматурното табло е забележително лаконично, броят на бутоните и превключвателите е ограничен до минимум, тяхната роля се поема от големия 9,7-инчов тъчскрийн, от който се управляват почти всички функции и системи. Странно е увеличаването и понижаването на температурата да се извършва с върха на пръста, това отвлича вниманието и изисква да погледнете екрана, поне докато свикнете. Всъщност няма спор – след известна адаптация се свиква с това управление, единственият проблем е липсата на ясен момент на сработване (или кликване), който да даде категоричен сигнал, че командата е приета. Но явно ще се наложи да свикнем с това – скоро всички автомобили ще се управляват от подобни „таблети” в средата на арматурното табло.
Леко странно е и решението стрелката на оборотомера да се движи обратно на тази на километража. И с това се свиква, но според мен е излишна екстравагантност (в началото странното движение на стрелката дори ме стряскаше). Сещам се само за още един автомобил, при който оборотомерът е „огледален” – Aston Martin. Но той е в друга лига. Накратко – тази екзотична „заигравка” би била по-подходяща за Citroen.
Но другата новост в интериора – малкият, разположен ниско, почти между краката волан и разположените над обръча му уреди, ми допадна много. Свиква се бързо и наистина е удобно – не се налага погледът да се отмества толкова много между уредите и пътя. И е ефективно почти колкото Head-up дисплей.
308 се управлява леко, връзката между водача, автомобила и пътя е добра. Настроеното по нов начин окачване вози приятно, реакциите на автомобила са напълно предвидими и въпреки лекия и не особено информативен волан, движението по остри завои доставя удоволствие. Не на последно място и заради високия комфорт на возене (дори и със 17-инчови джанти и гуми) и ниското ниво на шума. 1,6-литровият дизел със 115 к.с. на тестовия автомобил теглеше мощно и еластично още от ниски обороти и се развърташе с лекота до близо 5000 оборота, и не се натрапваше акустично дори и при висока скорост.
От асистиращите системи на новото 308 трябва да споменем радарния темпомат (който обаче работи без спирачна намеса, а за понижаване на скоростта само отнема газта), но за сметка на това предупреждава с акустичен сигнал при опасно намаляване на дистанцията. Всъщност спирачна намеса има, но само при (непосредствена) опасност от сблъсък.  
Технически данни
Peugeot 308 e-HDi 115
4 цилиндъра, турбодизелов, отпред напречно • два клапана на цилиндър • работен обем 1560 куб.см • мощност 85 кВт (115 к.с.) при 4000 об/мин • макс. въртящ момент 270 Нм при 1750 об/мин • предно задвижване • 6-степенна скоростна кутия • Д/Ш/В 4253/1804/1457 мм • собствено тегло 1160 кг • багажник 470-1228 л • резервоар 53 л дизел • 0–100 км/ч за 10,9 сек • максимална скорост 188 км/ч • разход EU-Mix 3,8 л дизел/100 км • CO2 100 г/км
Цена: от 35 401 лева
Какво ни харесва
Хармоничният, лаконичен и неагресивен дизайн. Както и много високото качество на материалите и изработката в интериора.
 
Какво ни липсва
Потвърждаващ сигнал за приета команда на тъчскрийна – може би звуков, може би тактилен с вибрация като при смартфон?
 
Какво ни изненадва
Странното разположение и размер на волана всъщност са много удобни – защо никой не се е сетил досега?
 
Извод
Новото 308 безспорно е много чаровен и оригинален автомобил с някои (само на пръв поглед) екстравагантни решения. И наистина е „дързък”, както се казва в прессъобщението на Peugeot. Но в най-добрия смисъл на думата.
 
       Mazda разработва Biesel
      Mazda разработва Biesel
    
     
       Twingo удари „двайсетака“
      Twingo удари „двайсетака“
    
    There are no comments yet. Be the first one to express yourself!
 Articles
     Articles   Peugeot Videos
    Peugeot Videos   
    

